Mamma Med Tvångssyndrom, Tourettes Syndrom, Ångest....

Alla inlägg under september 2008

Av Karolina - 24 september 2008 19:04

Nu har jag boat lite några dagar. Fick tvättat av spjälsängen och dom nya sängkläderna till den. Fick även tvättat "ormen" som jag sydde när jag var gravid med Melvin. Den "ormen" är en idé jag fick via min, Patty. Hon och jag väntade våra Melvin och Emil samtidigt och hon kom med en hel del idéer. Det ser ut som en orm, fylld med vadd, som man lägger längs med spjälorna i spjälsängen. Verkligen jättemysig och Melvin älskade den.

Ja, ni kan själv se vad jag menar på bilderna här under.


Sen har jag även fått tvättat upp babysittern och dennes klädsel. Den köpte vi åt Melvin och den är guldvärd. Man kan vinkla några klossar under den så att den gungar.


Nu är det mest babygymmets gröna "fårmatta" och vagnens madrass som ska tvättas. Åkpåsen tvättade jag för längesen.


Nu är det mesta klart för Bebisens ankomst, förutom lite småsaker som måste köpas.



Av Karolina - 22 september 2008 21:53

Förra veckan var jag på sista ultraljudet. Även denna gången var det en pojke och han beräknades väga cirka 1870 gram. Det var dock lite mer än vad Melvin vägde i samma vecka, men jag tror inte jag kommer att gå över 20 dagar som med honom, nu när jag ska sättas igång. Så ännu en 4,5 kilos klump får jag nog inte klämma ut.

Föresten så har moderkakan flyttats upp sen sist, så nu är det vaginal förlossning som gäller. Det ska bli så kul, att få skrika och slå på Tomas....som alla mammor med värkar gör :)


Lägger in bilder från ultraljudet här under:


Av Karolina - 19 september 2008 18:41

Nu har jag lagt upp en ny omröstning, där ni kan rösta på Tomas favoritnamn. Denna kommer också ligga uppe en vecka.


Lotus är också ett av mina alternativ, men jag har andra som jag gillar bättre.


Rösta på!

Av Karolina - 18 september 2008 15:37

Förra veckan var jag på Ystad BB och fick träffa gynläkaren där. Jag berättade ju för ett tag sedan att jag även denna gången gick på deras ALMA team, för förlossningsrädda kvinnor.

I slutet av Augusti träffade jag barnmorskan som hjälpte Melvin till världen och gick igenom hur jag önskade att förlossningen skulle bli denna gången.

Nu, förra veckan så godkände gynläkaren planen utan problem.


På Ystad BB lägger man stor kraft på att pappan ska vara med under förlossningen och även efteråt på BB så gynläkaren förstod vårt problem, med Tomas avstånd.

Mycket av rädslan handlar ju om att Tomas inte ska hinna vara med.


Förlossningensplanen ser ut som följande:

Jag har fått en tid att träffa gynläkaren i November, där han kommer att göra en undersökning för att se om jag är mogen att sättas igång genom att bara ta hål på fosterhinnan. Visst man kan sättas igång även om man inte är mogen, men det är en jobbig process som kräver en hel del och det var vi överens om att inte utsätta varken mig eller bebisen för.


Är jag inte mogen den dagen så får jag en ny tid några dagar senare. Så kommer vi hålla på tills dagen kommer då gynläkaren anser att jag är mogen.

Då kommer jag få en tid för igångsättning 1-2 dagar senare och Tomas hinner ta sig ner.


Jag har även fått godkänt att få Epiduralbedövning så fort man ser att förlossningen är igång och hela vägen fram till bebisen är ute. Alltså under krystvärkarna med, som jag även hade med Melvin.

Både jag och Tomas jättenöjda med förlossningplanen och hoppas att allt löper på som planerat.

Kanske väljer just denna bebisen att komma ut INNAN beräknat förlossningsdatum och lurar oss totalt.

Då hinner troligen inte Tomas ner i tid, men kommer så fort han kan.


Så nu håller vi tummarna att förlossningen inte startar av sig själv innan, så att Tomas kan vara med.


Kram På Er!


Av Karolina - 12 september 2008 22:00

Nu har jag lagt ut en omröstning här till höger, där Ni som läser här inne kan rösta på vad Ni tycker att Bebisen ska heta.


Dessa namnen som ligger uppe nu är mina favoritnamn och omröstningen ligger kvar en vecka.

Nästa Fredag, tänkte jag lägga upp Tomas favoritnamn som ni kan rösta på.



Av Karolina - 6 september 2008 13:11

Läste precis en gripande artikel på Aftonbladet. Det handlade om en tjej med Tvångssyndrom. Hennes öde satte sig rakt i mitt hjärta och jag kan verkligen säga, jag vet hur det är att leva så i ditt fängelse.


http://www.aftonbladet.se/kvinna/article3208130.ab


Jag har själv Tvångssyndrom sedan 2003 och känner igen mig i allt hon skriver. Dessa tankarna som finns i huvudet hela tiden, tänk om?

Jag äter vanligtvis medicin mot tvånget, men inte just nu när jag är gravid, vilket medför att jag har en sämre period och mer tvång är normalt.


Jag orkar inte gå in på mina tvång just nu och kanske kommer jag heller aldrig att berätta om det här ute i bloggen, men jag är öppen för det och har gjort en ny kategori här som heter just, Tvångssyndrom.


Kram!



Av Karolina - 5 september 2008 11:10

Melvin kom precis in här och sa, mamma jag är lite kaksugen :)

Då var det bara att duka upp lite fika åt pojken, för inte kunde jag säga nej när han säger något sådant...hihi.


Själv är jag också kaksugen idag.... Om man tar bort A i ordet och lägger in ett U istället :) Då får man fram vad jag är sugen på :P


Måste snart bege mig till Nordligare grader, för här söderut får man fan inget sånt :(

Vilket kanske är tur? Varför ge sig på det nästbästa?



Kram på Er!

BWO

Av Karolina - 1 september 2008 17:04

Lägger in en videosnutt från när BWO sjöng, "Lay Your Love On Me" som förövrigt är en av Melvins favoritlåtar. När dom sjöng denna så hade Melvin klättrat högst upp på ett staket och sjöng med...hihi.

Presentation


En tjej som kämpar varje sekund av ångest, oro och tvångssyndrom. Samtidigt som jag måste klara av att vara en mamma åt mina söner.

Följ Min Blogg

bloglovin bloglovin

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar

Länkar

Räknare

Vädret Trelleborg

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skapa flashcards